12 Şubat 2010 Cuma

HASTALIĞIN ADI: GÖSTERİŞ TÜKETİMİ

"Gösteriş tüketimi" hastalığına yakalanmış bir insan taklide, telkine ve tepkiye dayalı bir kültür ve kişilik içerisinde yaşamaktadır.

Hemen belirteyim; gösteriş tüketimi genel olarak insan psikolojisi ile ilgilidir. Gösteriş tüketimi, her kesimden yada sınıftan olan bireylerin gösterişe verdikleri önem ile ilgili bir hastalıktır.

Gösteriş tüketimi Psiko-Ekonomik niteliktedir.
Gösteriş tüketimi ekonomik hastalık gibi görünse de aslında bu psikolojik bir hastalık türüdür.

Gösteriş tüketiminin sonuçları ekonomiktir. Bireylerin gösterişe verdikleri önem ile ilgili psikolojik (kişisel-kültürel) bir hastalıktır.

Gösteriş tüketiminin esas nedenleri:

- Toplumdaki çarpık kültür ve değerler
- Başkalarına kendini beğendirme ve kanıtlama
- Hiç kendisi olmadan, sadece başkaları için yaşamak, başkalarına göre yaşamak
- Başkalarına daha zengin olduğunu gösterme
- Başkalarını taklit ederek tüketmek veya
- Başkalarının takip ve telkini ile tüketim yapmak
- Başkalarının tercihleri esas alınarak tüketim kararları vermek.

Gösteriş tüketiminin etkileri-sonuçları:

  1. Rasyonel olmayan tüketicilerin (gösteriş tüketicilerinin) yaygın olduğu bir toplumda, işletmeler arasında rekabet süreci normal olarak işlememesi
  2. Rekabet işliyor gibi görünse de rekabetin kendisinden beklenilen esas işlevi yapmaması
  3. Gösteriş tüketimi yapanlarda tüketime dayalı tatmin artışı sağlamadığı gibi üçüncü kişiler üzerinde negatif dışsal etki yaratması veya fayda azaltıcı etki yaratması
  4. Gösteriş tüketiminin, refah artışı bir tarafa, toplam refahta azaltma yaratması
  5. Gösteriş tüketiminin artmasına yönelik bir rekabet toplumsal refahı arttırma işlevini yerine getirememesi
  6. Gösteriş tüketiminin geliştiği ülkelerde, rekabet kültürünün yok olması
  7. Gösteriş tüketimi eğilimini arttıran her türlü faaliyet, toplumsal refahı ve sağlıklı rekabet sürecini destekleyici sonuçlar yaratmaması.

Kaynak:

1. http://www.rekabet.gov.tr/index.php?Sayfa=sayfahtml&Id=765